Thursday, 3 October 2013

Resepi Kambing Panggang Dan Sos Black Papper (Lamb Chop)


Resepi Kambing Panggang Dan Sos Black Papper (Lamb Chop)
Kambing Panggang Dan Sos Black Papper (Lamb Chop)

Resepi Kambing Panggang Dan Sos Black Papper (Lamb Chop) |  Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari nih Ain nak berkongsi dengan semua satu resepi. Iaitu  Resepi Kambing Panggang Dan Sos Black Papper (Lamb Chop).

Pagi nih, after siap-siap wat keje update blog Giler Kentang tetibe rasa nak masak something. Pas turun ke dapur, bukak peti ais, mula2 nak cari ayam, last2 terjumpa kambing lam peti ais. haha. Apa lagi kan, naik atas balik cari resepi.

So, nih resepinya, ain cilok resepi nih dari Pemangang Ajaib  so, jom lah kita try...


Bahan-bahan untuk perap kambing :  2 keping daging kambing  1 inci halia  3 ulas bawang putih sedikit serbuk lada hitam sedikit garam sedikit kicap
Kambing yang diperap

Resepi Kambing Panggang Dan Sos Black Papper (Lamb Chop)

Bahan-bahan untuk perap kambing :
2 keping daging kambing
1 inci halia
3 ulas bawang putih sedikit serbuk lada hitam sedikit garam sedikit kicap   
Cara-Caranya: 
1. Dengan menggunakan lesung batu, tumbuk hingga halus bahan-bahan perapan iaitu halia dan bawang putih ni. 
2. Lumurkan daging dengan bahan tumbuk, tambah lada hitam, garam dan kicap. Picit-picit dan tekan2 untuk sebatikan rasa. Saya perap semalam. Esok nak masak, harini di waktu yang sama dah buat.  
3. Masukkan ke dalam Pemanggang Ajaib yang sudah dipanaskan dengan api sederhana besar. Saya guna bahagian yang rata, iaitu yang lebih nipis kerana sy taknak minyak yang keluar nanti akan bertakung di celahan bahagian bergrill. Sebab.. adalah sebabnya. tunggu…  
4. Bakar setiap bahagian kurang 10 minit atau sehingga masak yang dikehendaki. 
 5. Siap boleh dialihkan ke dalam pinggan.  

Resepi Kambing Panggang Dan Sos Black Papper (Lamb Chop)
I miss you all~ hehehee.. =P

 Bahan-bahan untuk Sos Black Papper : 
1/2 ulas bawang besar
1 cawan stok ayam 2 sudu tepung jagung yang dibancuh dalam 1/2 cawan air
1 sudu sos tiram
1 sudu kicap serbuk lada hitam secubit garam
Cara-Caranya: 
1. Dalam bahagian Pemanggang Ajaib yang sama, tumisan bawang menggunakan minyak hasil dari panggang daging tadi
2. Bila dah naik bau, masukkan stok ayam. Biarkan sehingga mendidih. Perasakan dengan garam, serbuk lada hitam, kicap dan sos tiram.
3. Bila dah cukup rasa, tuang 2 sudu tepung jagung yang dah dilarutkan dalam air utk pekatkan sos. Kacau perlahan sehingga mencapai kepekatan yang diinginkan.
4. Dah siap, curah atas daging.

Alhamdulillah..kenyang peroot nih.. hehe.. Okieslah semua, selamat menjamu selera okies. Terima kaseh baca blog Ain nih.. Nak tau resepi-resepi lain yang menarik?? Klik jek kat bawah nih k.. adios~




 

4 comments:

  1. yummy sedapnya.. btw follow awk kat insta :)

    ReplyDelete
  2. perghhhh sedappp
    aku da la terliur

    cis2

    ReplyDelete
  3. bukan dua keping kot 2 potong .. tp tq untuk resepinya :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi baca blog Ain nih.. In Shaa Allah ain akan jejak balik nanti..

*P/S: Jangan guna ayat yang tak elok untuk komen, jangan mencarut atau mencabul.. Kerana anda mungkin akan di tangkap oleh pakcik polis.. haaha..