Saturday 18 June 2011

Tips Meningkatkan Keyakinan Diri

Tips Meningkatkan Keyakinan Diri
Yakin pada diri sendiri.. =)

Tips Meningkatkan Keyakinan Diri


Tips Meningkatkan Keyakinan Diri | Elopz smua.. Hari ini I'm Bluewendy nak share ngan korang smua cara2 nak meningkatkan keyakinan diri..=)

1. Matlamat
- Korang perlu listkan matlamat korang, tak kira lah short-term goals ataupon long-term goals.
- Cuba sedaya upaya untuk mencapai matlamat anda pada hari yang di tetapkan.

2. Positif
- Sentiasa bergaul dengan org2 yg berpikiran positif. Kenapa? coz dieoranglah yg akan sentiasa bagi semangat kat korang dan tdk akan memandang rendah akan usaha2 korang.
-Mulakan hari2 korang dengan berpikiran positif. Bangun pagi, tengok cermin n senyumlah kat diri korang n gtau kat diri korang yg korang akan jadikan hari ini lebih baik daripada semalam.

3. Pencapaian.
- Catatkan setiap pencapaian korang dalam sehari. Tak kiralah pencapaian yg kecil or besar. Contohnya, hari nih, aku dapat beli kasut baru/ hari nih aku dapat gembirakan hati dia/ hari ini aku dapat siapkan assingment.
-Selalu baca apa yg korang dah catatkan tuh. Coz korang pasti akan terkejut dgn pencapaian korang n akan terus jadi lebih bersemangat n positif tentang diri korang.

4. Penampilan Diri
-Ini sangat penting, coz ia akan memberikan sesuatu yg extra kepada diri korang.
-Sentiasa berpakaian kemas dan selesa. Baru lah korang bila berhadapan dgn org ramai, tak rase kekok.
-Tak yah la baju2 yg berjenama mahal2, asalkan baju korang chantek n sopan, korang pasti akan yakin ngan diri korang. Percayalah!

5. Hadiah
-Kenapa perlu hadiah?? Bila korang dah penat capai matlamat korang, korang mesti la kena dapat habuan diakan? So, hadiahkan diri korang ngan sesuatu yg korang suka.
-Contohnya, pergi tgk wayang ke, dinner yg sedap2 ke, makan eskrem ke (itu aku lah tuh), tak pon, p shopping..huhuhu

6. Berani
-Korang mesti la berani dalam menghadapi kegagalan.
-Jadikan kegagalan tuh, sebagai satu cabaran untuk korang. Fikir secara positif, setiap yg berlaku pasti ada hikmah nya.
-Jadilah seorang yg optimis n berpikiran ke depan..=)

7. Mentor
-Biasanya korang pasti memerlukan seseorang untuk mendorong korang untuk berjayakan? So, cari seorang yg dapat dijadikan sebagai mentor korang dalam bidang yg korang ceburi.
-Baca tentang kejayaan mereka dan cerita2 di sebalik kejayaan mereka. Baca buku2 bibliografi tentang mentor korang tuh okies.
-Ambik iktibar n tips2 yg dieorang bagi n cuba laksanakan.

8. Bersenam & Mengamalkan hidup sihat
-Selalu pergi bersenam coz ia akan memberikan korang keyakinan yg tinggi. Bukan dari segi penampilan sahaja, tetapi juga dari dalaman.
-Apabila korang bersenam, badan kita akan mengeluarkan hormon testosteron dan endorphin yg akn membuatkan korang rasa hebat n di dalam keadaan positif.
-Klu korang dah selalu p bersenam, mestilah akan sehatkan tubuh badan korang n pada masa yg sama akan menyegarkan minda kita dan juga memberi tenaga untuk melakukan aktiviti seharian. So, jom la kita p jogging ke,swimming ke tak pon jalan2 tepi tasik, asalkan keluar peluh2 tuh..untuk 30minit sehari pon dah cukup dah.

9. Bergaul dengan Masyarakat.
-Korang kena lah selalu bergaul ngan org sekeliling korang. Jangan duk lam bilik jek.. sekali sekala, kuar lah jenguk2 mak wat ape kat dapur. Tak pon, ajak la kawan2 korang hang-out ke..
-Tingkatkan "social skills" korang tuh, senyum selalu bila jumpa kawan2 n org tak kenal pon leh senyum ape.. Senyumkan satu sedekah..So, senyum jek la..=)

10. Hobi & Skill
-Dapatkan hobi n skill baru. Coz bila korang cuba sesuatu yg baru, korang akan rasa positif dgn diri korang.
-Contohnya, memancing. korang tak pernah2 p memancing, tiba2 kawan ajak p memancing.. Korang pasti akan gembira bila korang dapat tangkap ikan. Btol tak? Hah, kat situ la nanti korang akan teruja n lagi bersemangat tentang diri korang. Cakap jek kat diri korang "pandai jugak kau mancing ikan" Klu tak dapat ikan pon, kurang2 tau la nak letak umpan tuh kan..kih3..rezeki di tgn Allah..kita kena usaha jek..InsyaAllah ada lah nanti..=)

Wah!! Cukuplah ngan 10 Tips Meningkatkan Keyakinan Diri nih kan.. hihihi..Marilah kita sama2 mempraktikan tips2 ini dan cuba untuk meningkatkan keyakinan diri kita ini..
InsyaAllah setiap usaha yg kita lakukan pasti akan membuahkan hasil.. 
Adios~

 Be Confident . Be Yourself 


1 comment:

Terima kasih kerana sudi baca blog Ain nih.. In Shaa Allah ain akan jejak balik nanti..

*P/S: Jangan guna ayat yang tak elok untuk komen, jangan mencarut atau mencabul.. Kerana anda mungkin akan di tangkap oleh pakcik polis.. haaha..