Tuesday, 21 June 2011

Tips Mengatasi Susah Nak Tidur


Tips Mengatasi Susah Nak Tidur
Tips Mengatasi Susah Nak Tidur


Tips Mengatasi Susah Nak TidurNgah malam2 buta nih, kenalah ngan tips ari nih Cik Bluewendy nak sampaikan, Apakah perkataan yg org gelarkan untuk org yg susah tido?? Insomnia kan?? 

Insomnia klu dapat diertikan sebagai satu keadaan yang mana seseorang mengalami kesulitan untuk tidur atau tidak dapat tidur dengan nyenyak. 

Insomnia nih menyerang semua jenis usia.  Ia boleh  meningkat seiring dengan bertambahnya usia kita auw~ Maybe disebabkan oleh STRESS yang sering menghinggapi orang yang berusia lebih tua. Klu nak tau, perempuan lah mangsa penderita insomnia yg ramai, jika dibandingkan ngan lelaki.. Ye la kan, pompuankan sker berfikir,benda kecik2 pon leh jadi besar2.. ish3!! tak elok auw~

Tips Mengatasi Susah Nak Tidur



Olahraga yg teratur. Kajian dah dibuat bahawa klu kita berolahraga, insyaAllah kita akan senang nak tido..Klu nak berolahraga tuh, contoh yg senang jogging la, klu korang nak jogging, waktu pagi adalah waktu yg paling sesuai bukan beberapa minit sblom korang tdo auw~jangan3!! .Olahraga juga dapat membantu kita untuk melawan stress coz kesihatan kita optimal dgn baik..=)


Jangan makan or minum terlalu banyak sblom tdo, coz perut korang akan jadi tak selesa, ye la, perut tuh x sempat agi nak hadam smua makanan n minuman tuh..pastu terus nak tdo..ish3!! jadi Ulor sawo nanti~ Klu korang minum air banyak sgt pon tak elok, coz mesti asyik nak buang air kecil jek nanti n tdo pon terganggu la kan..=)

Korang tdo la elok2..tutup lampu sblom tdo, laptop, radio, tv n smua la, asal tak bisingkan,. Pastu, bukak kipas laju2, bagi sejuk jek bila tdo..Baru syok tdo..nyaman jek..kih3, pastu klu bleh jgn letak jam sebelah ngan korang, coz nnti takot alih2 mata tgk jam..bila dah tgk jam,jadi cuak plak kan, kul 3,4 pagi tak tdo2 agi... k, letak jauh2

Hah! Klu tau nak tdo awal tuh, tok sah duk gatal p minum kopi ke,nescafe ke, minuman alkohol ke (HARAM!) Lagi la korang takleh tdo kan klu minum benda2 yg ade kafein nih kan..so, elakkan smua tuh k..

Klu nak cepat tdo, pesan nenek lam astro macam2 ada tuh, minum susu suam sblom tdo..pasti nyeyak jek tdo tuh, klu tak sker minum susu, korang leh la makan makanan ringan yg ade skit jek karbohidrat sblom nak tdo tuh. contohnya, roti ke??

Klu tak leh nak tdo gak kan, p mandi ngan air hangat 30 minit atau sejam sebelum tidor. Mandi air hangat nie, bleh merangsang tubuh kita untuk lebih cepat tido. Pastu, mandi air hangat nie jugak leh kurangkan ketengangan tubuh kita

Nak tdo yg nyeyak, mestilah tempat tido kena empuk2 jek kan, korang tok sah la tido atas lantai..sakit belakang nanti..Paling2 kurang pon, tidolah atas toto ke, tikar ke.. 
jangan atas lantai k..ingat auw~ coz, bila korang ngah baring2 atas tilam yg empuk n selesa, ia leh ransang badan kita untuk tido...

Wahh!! ini sangat2 penting, Jernihkan pikiran korang. Buang segala problem korang, simpan dulu, letak bawah katil tuh, pastu tido la..to sah la duk pkiaq sangat masalah tuh, setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian nya gak..cayalah! klu nak senang, luahkan dulu kat blog2 korang tuh, lepaskan segala2 nya kat situ, tak pon, tulis lam diari korang.. n doa bnyk2 k..semoga di tenangkan pikiran n hati kita nih.. InsyaAllah.

Satu agi nih, kawal waktu korang tido.. biarlah tido tuh teratur, jangan la malam jadi burung antu, siang tdo sampe gelap, dah terbalik tuh..So, baiki atur balik waktu korang tido tuh okies.


InsyaAllah, klu smua di atas di buat, senang lah nak tido kan.. bleh lah mimpi indah.. 
kahwin ngan Prince Charming ke.. hihihi.. So korang, Cik Bluewendy pon dah penat sgt dah nih, mau tido dulu la.. Sblom tido tuh, jangan lupa gosok gigi, basuh kaki, n baca doa!! Maafkan smua orang n tetapkan azam baru lam diri kita.. Gud nIte!! Love u All!! 


3 comments:

  1. bagus tips ni..terima kasih sudi kongsi..

    jemput ke blog saya..

    MOHD NASER.com

    ReplyDelete
  2. haha yg pasal olah raga tuh..haha aku pon kalau x leh tidoq aku buat la senaman haha tapi still x leh tidoq sebab pa otak aku still berjalan dia x mau rehat huhu sadiss toi..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi baca blog Ain nih.. In Shaa Allah ain akan jejak balik nanti..

*P/S: Jangan guna ayat yang tak elok untuk komen, jangan mencarut atau mencabul.. Kerana anda mungkin akan di tangkap oleh pakcik polis.. haaha..