Tuesday 19 June 2012

Sombong ke??



Salam smua.. apa pandangan korang bila baca gambar di atas??


Yup, memang btolkan apa yang dikatakan.. tapi bukan ini yang wendy ingin sampaikan kat korang smua.. Pernah tak korang dengar..

"Klu ko dah mati nanti, kawan-kawan n sedara mara ko jugak yang tolong angkat 
jenazah  ko..bukan nye bini ko..dia kompom2 tak larat nak angkat sorang2.."

Memang benar apa yang dikatakan.. tapi... tapi... bila kita tengok balik sape yang kata tuh, kepada sape plak yang dikatakan..


Errmmm.. yup, seorang kawan yang suh berdamping dengan die setiap waktu dan lakukan apa yang die suh buat..=.="

"Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat persis seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembus bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi anda sebahagian atau anda membeli bau-bauan daripadanya atau sekurang-kurangnya anda mendapat juga baunya. Manakala tukang besi pula samada ia menyebabkan baju anda terbakar atau anda mendapat bau yang hapak." (Riwayat Abu Daud)"

Jika dia berkawan dengan orang yang suh amalkan "amar ma'aruf nahi mungkar" takpe jugak.. tapi... hurmmm.. Lupakan saja kawan macam tuh, kerana kita boleh hidup tanpa mereka.. PERCAYALAH!!! tanpa langkah pertama kita untuk berubah, takkan ade langkah yang beribu-ribu..


Biar kita sombong dengan orang yang leh musnahkan hidup kita, yang boleh mengheret kita ke neraka jahanam.. Asalkan kita tidak melanggar hukum Allah dan menolak ajaran Nabi Muhammad S.A.W Bertaubatlah, jangan sampai kita termasuk dalam golongan orang yang munafik.. Nauzubillah...


Pikirkan masa depan kita, siapa kita untuk akan datang, pikirkan family kita.. Jangan pedulikan apa orang kata kat kita, sombong ke, ape ke.. janji kita tak lakukan benda yang dilarang dan di murkai Allah.. Jika kita dah mati nanti pasti akan ade orang yang akan mandikan, kafankan dan kebumikan.. Kerana kita berkawan dengan orang yang baik, yang sentiasa ada waktu kita senang & susah..


Semoga kita akan lebih bertakwa pada Allah dan jadikan pengalaman hidup sebagai pengajaran.. Adios~


6 comments:

  1. Tak rugi kalau tak sombong... pahala lg dptkan... :-)

    ReplyDelete
  2. mendalam maksud gambar tu wendy

    ReplyDelete
  3. sama2 kita musabah diri untuk jadi lebih baek..kn? :)

    ReplyDelete
  4. hohoo..mndalam sgguh ayat dalam gmbar tu bluewendy hehee ^_^

    ReplyDelete
  5. Ya Allah jauhkanlah aku dan kawan2 ku dr sifat munafik...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi baca blog Ain nih.. In Shaa Allah ain akan jejak balik nanti..

*P/S: Jangan guna ayat yang tak elok untuk komen, jangan mencarut atau mencabul.. Kerana anda mungkin akan di tangkap oleh pakcik polis.. haaha..