Thursday 23 June 2011

Tips Mencantikkan Mata Untuk Semua

Tips Mencantikkan Mata Untuk Semua
Mata Cantik


Tips Mencantikkan Mata Untuk Semua | Salam smua, Hah? Apa??
Nak mata chantek macamtuh?? chantek ke* ahakszzz..  Jom kita amalkan tips2 untuk bagi mata chantek macam di sebelah nih=P *Sungguh perasaan*

Tips Mencantikkan Mata Untuk Semua


Mula2, klu pompuan yg sker bermekap, bersihkan mata korang dari kosmetik sebelum tido. Klu korang tak bersihkan, sisa kosmetik akan tersumbat kat pori-pori kulit mata kita.Bersihkan bahagian mata dgn gunakan pembersih khas, seperti make-up remover. Bagi sesape yg rajin n ade wit lebih tuh, leh lah beli krim untuk mata korang, biar terhindar dari kedutan n garis2 halus kat tepi2 mata tuh. 

Klu dah panas terik tuh, lindungilah mata korang dari sinar matahari. Pakai la Shade or Spek Mata Hitam ala2 Man in Black tak pun ala2 Datin2 Diva gituh, klu dah takde Spek Mata Hitam tuh, pakai la topi tak pon, jadilah Cik Siti Payung or Mat Payung untuk lindungi cahaya matahari terus menusuk ke lam mata korang.

Minum air putih secukupnya! coz, ia dapat mencegah terjadinya dehidrasi yang bererti dapat mencegah timbulnya keriput pada mata.kedut2 la~

Makan buah-buahan dan sayur-sayuran. Kandungan mineral, vitamin pada buah merupakan nutrisi yang berguna untuk kecantikan mata, disamping juga bermanfaat untuk kulit dan kesehatan tubuh. Terutama, kandungan vitamin C pada buah atau sayur dapat membantu pembentukan kolagen yang menambah elastisitas mata. Tak pon makan jek lobak banyak2.. Cik bluewendy slalu minum carrot susu, klu rase2 mate nih cam kabur2, maklumlah, mengadap Tuanku (My lappy) 27hrs.


Klu korang rajin ambiklah potongan kentang atau timun, pastu letak atas mata korang selama 15-20minit. Ia sangat berguna untuk mengurangi lingkaran hitam bawah mata. 

Klu nak lancarkan peredaran darah pada mata plak, korang ambik ais n usapkan di sekeliling mata korang. 

Dan selalu lah lakukan urutan mata..Usap2 lah mata korang tuh, caranya, dengan jari tengah lakukan pengurutan dari bahagian tengah kelopak mata ke arah luar, kemudian bergerak ke sudut mata bahagian dalam. Lakukan pengurutan serupa untuk kelopak mata bahagian bawah. Terakhir, urut pangkal hidung dari atas ke bawah. Lakukan sebanyak 5 kali.

Klu nak antiseptik untuk mata plak, masukkan daun sirih pada air panas, dan biarkan wap air mengenai mata korang. InsyaAllah mata korang terantiseptik nanti..=P

Satu agi tips, pakelah EYELINER, ukir mata korang, bagi nampak lagi bundar n besar!! Cepat pake cepat!! Kan chantek tuh~ Oppss!! lelaki jangan pakai terang2 sgt, nanti macam momok! macam momok! hehehe=P

K lah, selamat mencuba!! InsyaAllah tanpa usaha, tak dapat la nak panjat tangga~
Adios~

4 comments:

  1. kalo nak cantikkan mata kuceng mcm mne?haha..nice entri btw ;P

    ReplyDelete
  2. tips yang menarik.. ada x tips nk lentikkan bulu mata? hehe

    ReplyDelete
  3. nuyui: practice make perfect!! =)

    mushroom: huhu..insyaAllah nanti kita wat ek.=)

    ahleng:mata kucing smua dah chantek kot.kih3..=P

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi baca blog Ain nih.. In Shaa Allah ain akan jejak balik nanti..

*P/S: Jangan guna ayat yang tak elok untuk komen, jangan mencarut atau mencabul.. Kerana anda mungkin akan di tangkap oleh pakcik polis.. haaha..