Friday, 15 June 2012

Perisa Kehidupan...

Salam Jumaat smua.. tup tap tup tap.. dah masuk Jumaat balik.. baru lah kita tersedar bahawa apa yang telah kita lakukan minggu lepas.. adakah minggu ini lebih baik daripada minggu yang lepas?? Tanya diri kita.. Alhamdulillah jika kita perbaiki diri kita.. sedikit pon jadilah daripada tiada langsungkan.. 


Dalam sedar tidak sedar.. dalam mimpi atau realiti.. kadang-kadang kita terpanah dengan rasa tidak puas hati, iti hati dan juga sakit hati.. penyakit hati.. bila ia mula menular dalam diri, makin lama makin ia menjadi-jadi.. Selepas itu, mulalah ia berjangkit kepada penyakit lain.. 


Oh Kehidupan! Manusia akan mementingkan diri sendiri pabila hidup dalam kesempitan. Di situ kita diuji kesabaran, kesetian dan keimanan kita.. Panjatkan doa pada Allah, agar dipermudahkan segala dugaan itu.. Mana mungkin Allah memberi dugaan yang tak dapat diatasi oleh kita.. Cuma niat, matlamat dan cara kita sahaja yang menentukan antara diredhoi atau pon tidak.. Jika cara itu masih tidak melanggar NAHI MUNGKAR-NYA  pasti di permudahkan jalanya.. InsyaAllah..


kadang-kadang hidup nih rasa manis sangat.. tapi kadang-kadang pahit, tawar, kelat, masam dan jugak masin.. Sebut sahaja perisa yang ada didunia nih.. perisa lemon, vanilla, coklat, keladi, durian.. dan macam2 perisa lah.. pasti akan di tempuhi oleh setiap insan.. Bila orang memandang kita yang tengah merasa perisa-perisa tersebut, berbagai-bagai mimik muka terbentuk pada diri kita...seperti...


Alahai.. awat muka lagu tue.. Masham-masham mushuk jek.. huhuhu.. Nak wat macam mane kan.. kadang-kadang kita dah cuba untuk tersenyum, tersengih apatah lagi tertawa.. kadang-kadang orang ingat kita nih sakit jiwa ke senyum sorang-sorang..padahal, dalam hati hanya Allah aje yang tahu.. Perit, penat lelah, pilu, luka lara, marah dan sakit.. Nak di sembunyikan, memang sukar.. sukar sampai kadang-kadang sanggup masuk belukar isap gam untuk lepaskan tekanan..! Nauzubillah.. Mintak-mintak dijauhkan..


Susah, senang hidup kita, kembalilah kepada Yang Maha Agung, Pencipta manusia.. yang mengawal segala hati manusia.. Berdoa dan berusaha untuk mendapat apa yang kita inginkan.. Pabila senang, kita bersyukur, pabila kita susah, kita mohon pengampunan dan selalu ingat yang Dia hanya menguji kita.. Berdoa semoga Dia berikan jalan dan petunjuk.. InsyaAllah dia akan makbulkan jika kita berdoa bersungguh-sungguh.. 


Kat kedai tadi, dari jauh ade sorang mamat tuh duk pandang.. yang wendy plak dah naik pelik,aku kenal ke budak nih, macam tak knal.. tapi nape lah die asyik pandang jek.. isshh.. buat tak tahu jek lah.. Pastu wendy teruskan lagi keje, lap meja, susun kerusi, angkat meja n kerusi.. Maklumlah nak tutop kedai dah.. kena lah kemas ape yang patut.. 


Mase budak tuh nak bayar, kira punya kira apa yang dieorang makan, adelah dalam RM12.. yang mamat tadi tuh plak, pandang jek sengih2.. mau jek aku cepuk ngan kerusi.. dah lah penat, tersengih-sengih plak kat situ.. last-last wendy tanya die...

"hah, kenapa??" 
"eh, hehe.. senyum lah skit.. " 
" ala, tak larat dah nak senyum.." dalam hati sabor jek la.. pastu wat2 muka senyum.. 
"ala... skit lagi..skit lagi.." 
wendy yang tengah nak ambik wit dari kawannya, paksa diri untuk senyum.. 
"esok jek lah datang nak tengok senyumnya pon.." 
alih-alih tergelak sendiri.. adusss.. habis kuar emas dalam mulot aku..=.=" 
"haaa.. nampak jugak senyum tuh.. ade lesung pipit.. "

Alahai mamat oi..aku tahu ko pake baju pink, tapi itu sangat sweet okies...! Huuuhh! cepat la balik.. nak tutop kedai plak nih.. padahal azan subuh dah lame berkumandang..=.=" sabor jek lah... itulah, bila nak senyum tuh, kena paksa kot.. bukan taknak senyum, cuma dah tak bermaya.. sowi lah... so, sebelum lelapkan mata nih.. jom kita senyum.....


ahakszz.. adiosss..~_~
zzzZzZzZzzz


1 comment:

  1. petua klasik dlm perniagaan...'pelanggan sentiasa betul'....hehehe3

    senyumlah walau separuh hati...kerana kita x rugi apa2 bila melakukannya... ^___^

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi baca blog Ain nih.. In Shaa Allah ain akan jejak balik nanti..

*P/S: Jangan guna ayat yang tak elok untuk komen, jangan mencarut atau mencabul.. Kerana anda mungkin akan di tangkap oleh pakcik polis.. haaha..