Sunday 14 August 2011

Cakap Besar dan Hidung Besar.. yg mana lebih Besar??

Pagi semua... Dulu, macam2 orang kutuk aku, cakap hidung aku dah lah besar.. muka berjerawat.. adeh..=.=' peduli ape aku ngan ape yg dieorang kata.. Yang pasti ini adalah pemberian Allah kat aku.. Aku bersyukur dengan apa yang ada. 


Tanpa rasa kecewa dan tanpa rasa ingin membuat pembedahan plastik, Alhamdulillah Hidung ini tetap maintain macam dulu.. Nak tau, sape2 yg Hidung Besar nih sangat bertuah auw.. Melalui hidung kita boleh baca keperibadian seseorang itu.. kat bawah nih ade sedikit tafsiran untuk yg berhidung Besar seperti Zizan dan saya..=.="


gambar image zizan raja lawak hidung
Hidung agak besar : mencerminkan seseorang itu cepat tersinggung, nafsunya besar dan agak pemalas.

Hidung agak besar dan bulat: mencerminkan dia seseorang yang bergaya dan tidak suka dianggap remeh. 

Hidung agak besar bagian bawah: mencerminkan seseorang itu tidak cermat dan tidak pandai menyimpan wang, selalu berfikir yang baik2 sahaja. 

Hidung agak besar tapi mancung: mencerminkan dia seorang yang angkuh dan suka mementingkan diri sendiri.


Hidung agak besar tapi penyek: mencerminkan dia seseorang yang tidak punya inisiatif.


Hah, pegang-pegang dan cermin-cerminkan lah hidung korang tuh, mana satu yg menjadi pilihan kalbu.. Udah-udah lah tuh.. Nie smua hanyalah tafsiran semata-mata..=) Kita mendidik diri kita untuk jadi insan yg lebih baik dari yg sebelum ini.. btol tak.. Jangan lah kita sentiasa membanding2kan diri kita dengan orang lain, jangan pulak kita selalu Bercakap Besar, kita ini lah yg paling HEBAT, yg paling BAGUS dan macam2 agi..


"Apa barang pompuan macam tuh, dah la gemok.. hitam plak tuh.."  

"Wess.. gila ke ko bercinta ngan lelaki yg keje opis boy jek??" 

"Aku tak takot lah ngan Pocong nih.. skali aku lipat jadi ketupat!"


Ewah2!! sedapnye lah kan kita duk bercakap tanpa melihat langit tuh tinggi mana.. tak berpijak di bumi yg nyata.. Besar nye kita bila kita asyik menghina orang, mengutuk orang dan merendah-rendahkan orang lain.. Memang besar btol dosa yang kita dapat tuh..=.='


Korang tahu tak hukum Karma? Korang tahu tak Allah tuh Maha Berkuasa?? Allah akan memberi ganjaran atas setiap apa yg kita lakukan.. Yang baik di balas baik dan yg jahat di balas jahat.. Aku bukan lah tunjuk pandai di sini.. aku cuma teringat kisah dulu2.. 



Yeahh.. dulu aku suka sangat mengumpat kawan aku.. dalam erti kata lain bergossip.. Pompuan mana yg tak suka bergossip kan.. dah jadi lumah kehidupan..=.=' Cakap Besar memang tak ingat dunia la kan.. Gossip punya gossip.. alih-alih apa yg aku gossipkan, yg aku kutuk-kutuk dia dulu terjadi balik kat aku.. Tak ke rase SENGHAL jek tuh.. Skang, aku dah sedar.. aku selalu ingatkan diri aku, 


"Janganlah kita merendah-rendahkan orang lain" 
dan  "Janganlah kita bermegah-megah dengan apa yg kita ada" 

Kadang-kadang, bila aku terdengar kawan-kawan aku bercakap besar.. Dan skang, ape yg aku tengok.. Klu dulu yang hitam dan gemok itu ko kutuk, alih-alih dia jadi Isteri ko jugak.. Klu dulu yang opis boy tuh ko hina-hina, alih-alih yang tuh jugak  ko duk kejar-kejar.. Klu dulu Pocong ko wat ketupat, sekali datang loncat-loncat depan ko, ko dulu yang lari tak cukup tanah kan.. =.='



Apa yang kita cakap, yang kita sebut itu semua adalah doa.. Dan Allah selalu perhatikan kita dan setiap perbuatan kita akan mendapat balasannya, tak kira lah kat dunia atau kat akhirat nanti.. 


Aku tak suka orang bercakap besar.. Cakap boleh buat itu, boleh buat ini, tapi habuk pon tarak ada.. Mulot jek cakap macam2.. tapi perbuatan tuh langsung takde.. Hampeh jek kan..(^_^)  Korang tak yah lah percaya ngan kata2 orng camni.. dengar boleh, percaya jangan.. 


Jadi, yang mana lebih BESAR?? Hidung ke cakap?? yang aku tahu.. Allah Maha Besar.. Takotnya seksaan di akhirat nanti..





Nota Jari Cumey: Lupakan gambar-gambar yg menempik di atas.. Aku memang suke letak muka aku yg busok comel kat situ..>.<



13 comments:

  1. yeyeahhhh! dear,tak kisah la apa yang besar.asal hdup kita happy dan takde kaitan dengan manusia mulut longkang yg sentiasa nak kutuk orang..dah memang tu hobi dia kan...he3
    =)

    pelangi suka lawak zizan!:)

    ReplyDelete
  2. Laskar pelangi: btol tuh dear.:) syiookk kan tgk zizan.. hehee..

    ReplyDelete
  3. ingatlah yg atas tu lg besar kuasa-Nya....

    ReplyDelete
  4. dear...1..dan 2..mcm shye lew..wahahhaha....idung sy pun agar besa..wahahahah...;d

    ReplyDelete
  5. aik? biasa je tgk idong Bluewendy~
    rasanya lagi kecik dr hidung Zizan..

    ReplyDelete
  6. tibe2 teringin nak hidung besar ;p

    ReplyDelete
  7. slm kak


    need your help
    http://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2011/08/giveaway-headscarf-and-duit-raya.html
    klik situ
    kt entri first tu cri perkataan klik SINI1 tu je kene wat

    akk nk join pun tkpe!

    ReplyDelete
  8. @Kaizen: btol2!! yg atas lagi besar..=)

    @Run Away: hehee..ye ke? ahakszz.. takpe2..tetap comeykan..=)

    @Dalin: ye la.. kecik skit..kih3..

    @Aizadalias:hidung besar handsome oww...

    @chocolate: okies..insyaAllah..:)

    ReplyDelete
  9. hidung besar comel pe... ehhehee

    ReplyDelete
  10. xwehi org ckp beso ...

    hidup beso xdop hal jgn hidung tinggi :)

    ReplyDelete
  11. apa yang penting..kita jadilah diri kita sendiri..tak perlu bangga diri sedangkan pe yg kita bngga tu, kita sndri xleh nk capai..neway thanks ya sbb follow blog sy..blog nie sy dh msukkan di ruangan followers 4 di blog sy..=)

    ReplyDelete
  12. You're beautiful just the way you are bah. Mcam lagu Bruno Mars tu. Hehe.Saya pun tak suka sangat org yang cakap besar ni. Tahu cakap jak, tapi tak buat. Hurm

    ReplyDelete
  13. just be yourself
    ckp besar ak plng bnci owng cmne...
    tpi apa pn xda
    hdng aku pn agk bsr gak..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi baca blog Ain nih.. In Shaa Allah ain akan jejak balik nanti..

*P/S: Jangan guna ayat yang tak elok untuk komen, jangan mencarut atau mencabul.. Kerana anda mungkin akan di tangkap oleh pakcik polis.. haaha..